Direktlänk till inlägg 15 februari 2014

Lediga Lördag - Vad gör man?

Av pohoiyi - 15 februari 2014 12:15

Hej!





Vad gör man på en ledig lördag? Städa, shoppa, festa eller slappa? Allt kanske? Är det fler som jag som känner att man hela tiden måste göra nånting?


Vad gör jag denna lediga lördag. Blogga! Och idag vill jag diskutera om det här med ledighet. Då kör vi!


Dagen innan jag började jobba i somras läste jag en artikel om det här med ledighet och att man faktiskt ska ta sig tid att koppla av. Att inte planera in en massa saker att göra hela tiden, som att renovera hus, åka bort, städa osv. Å andra sidan, menade de på att om det är det som är avkopplande för en då är det självklart bra. Så länge man inte känner att det är ett "måste". Det låter ju vettigt. Då är frågan om det är något man själv vill göra eller är de nånting man känner sig tvungen till att göra. Inte så lätt i vissa fall. För ibland går de hand i hand med varandra. Alla vill väl ha ett skinande rent hem, men då MÅSTE man lägga ned mycket tid på det. Är det värt det?


Då är det kanske inte så konstigt att man blir stressad. För allt ska ju hinnas med, för att allt ska bli så bra som möjligt. Nu var jag snäll. Jag menar egentligen, att allt ska bli så perfekt så möjligt. Ordet "perfekt" finns ju uppenbarligen, men fenomenet finns inte. Det är ett ord som beskriver något som inte finns! Tänk så mycket bättre alla hade mått om man inte hade så orealistiska krav på sig. Precis! Det handlar inte om att man inte ska ställa krav på sig och att vilja göra sitt bästa. Utan det handlar om att så många människor ställer orealistiska krav på sig själva.  Och då är man dömd för att misslyckas. Hörni, jag fick just en "aha-upplevelse"! (Hehe)


Så kontentan är den att, om man har jobbat hårt och gjort sitt bästa, får man lov att vara ledig och faktiskt VARA ledig när man är ledig!


Nedanför har jag bifogat ett klipp där Oprah Winfrey pratar med en känd och erkänd forskare inom sociologi, Brene Brown. Vet ni inte vilka dessa är? Hallååå?! :D




Oprah Winfrey och Brene Brown börjar diskutera om vad perfektionism faktiskt innebär och varför man vill vara det, mer i mitten av klippet.



Njut av ledigheten!



Vid tangenterna / Denise ;)



__________________________________________________________________________________________________

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pohoiyi - 20 juli 2015 17:52

Hej peeps!     Min nya bloggadress: pohoiyi.blogg.se   Kika in för jag har lagt upp nytt inlägg på min Asienresa!            ...

Av pohoiyi - 23 maj 2015 18:00

Hej på er! Jag kommer att skriva om två saker som jag har varit riktigt besviken på. Den ena är en produkt och den andra är en e-butik. Då sätter vi igång! (Absolut ingen rangordning på nåt sätt.) Decleor Aroma White C+ Eye Cream   Den ...

Av pohoiyi - 6 maj 2015 18:00

Hej på er!     Är inte detta vackert?     Hur är läget?! Själv har jag supermycket just nu på jobbet, som också är anledningen till att jag inte skriver så mycket på bloggen. Det är mycket men samtidigt är det så himla roligt på jobbet s...

Av pohoiyi - 26 april 2015 16:00

Hej peeps! Detta inlägg kommer att innehålla MÅNGA bilder och några videor på mig och familjen och då vi var på pojkvännens bilrace. Läs vidare så får ni se! Fredag 10/4:   Vi åkte direkt ner till Skåne på fredagen den 10:e april eft...

Av pohoiyi - 23 april 2015 22:15


      OMG & Godnatt! :D   _____________________________________________________________________________________________________   ...

Skapa flashcards