Direktlänk till inlägg 9 maj 2014

Två dagens, tack! (Kafé Deluxe Växjö)

Av pohoiyi - 9 maj 2014 14:30

Hej på er!




 
Cajunsotad utegris från Olingen med örtbakad potatis & majscrème. Majscrèmen var helt klart stjärnan i denna rätt.



Hoppas ni haft det bra! Själv flyter allt på som vanligt. (Good Lord! Hihi) Dagens inlägg handlar om lunchdaten jag hade med pojkvännen min. Det var supermysigt och maten var heeeeeelt underbar! Det är SÄLLAN jag är såhär nöjd med maten! Jag måste säga att det var det godaste jag ätit på lääääänge. Och en utav de bästa rätterna jag har ätit. Har ni vägarna förbi Växjö, så testa Kafé Deluxe nån gång! (Not sponsored.)


Vegototto är det till höger längst ner, som ser ut som risgröt med nåt grönt på. Jag tror att det är Bulgur-risotto med rotfrukter och pesto. Vilken pesto! Den är den godaste peston jag ätit hittills. Och jag har varit i Italien! Det längst upp till höger är hummus. Brödet och grönsalladen samt bönorna var helt okej. Vegototton och peston var mina favoriter!



Detta är andra gången vi äter på Kafé Deluxe. Första gången då vi åt där serverades nån form utav färsbiff av lammkött. Det föll mig tyvärr inte i smaken och delvis berodde det på att jag inte gillar lamm. Men det var inte bara därför. Tyckte inte det var så jättegott. MEN den här gången. OMG!


Dagens rätt är "Cajunsotad utegris från Olingen med örtbakad potatis & majscrème" och till det fanns en liten salladsbuffé med både en kall och varm sallad, Vegototto (tror jag), samt en tomatsoppa. ALLT var gott!!! Och jag ville ha ALLT. (HAHAHAHA) Men jag orkade inte äta upp tomatsoppan.


 

Tomatsoppa. Jag fick slänga hälften. Sorry, men jag var sååå määätt.




Det som är speciellt med Kafé Deluxe är att de använder de lokala råvarorna. Och det roliga är att jag är så van vid att äta "dålig" mat att när jag äter bra mat tycker jag att det smakar annorlunda. Men egentligen är det väl den dåliga maten som är annorlunda. (Med dålig mat menar jag t ex mat som är processad eller som inte är närodlad.) Tyvärr så är det ju dyrare med närodlad mat och då väljer man ju såklart det billigare alternativet. Det är tyvärr en lyx att äta bra mat. Jag har bara ätit på Kafé Deluxe 3 gånger. Med det sagt vill jag ju stötta de lokala bönderna. Så det får bli ett besök där nån gång då och då. :D


Det är rätt mysigt på Deluxe om man inte störs av lite ljud för man brukar kunna höra grannbordens konversationer. Om man vill ha lugn och ro under maten ska man absolut inte gå hit. Förväntar er inte heller fina serviser eller bestick som matchar varandra för det får man inte. Det man får är tallrikar som ser ut som de ens mormor/farmor har hemma och bestick som är så trubbiga att man får använda kraft för att skära sönder nånting. Mycket retro, och väldigt mysigt. Nåt annat som är intressant är att de har nästan aldrig samma rätter, de gångerna jag varit där i alla fall. Tror att de lagar utifrån de råvarorna som är aktuella för årstiden. Sehr gut!



 

Åt nästan upp allt, bara lite potatis kvar. Här kan ni också se hur min tallrik såg ut.



 

Salladstallriken. Nästan uppäten här med. Försökte gömma resterna under servetten. (Hihi)




Förresten, måste jag upplysa er om nåt jag precis lärt mig. Såg en debatt på Kunskapskanalen igår och man diskuterade om olika frågor angående EU. Ett utav ämnena handlade om globaliseringen och hur det påverkar vår livsmedelsproduktion. En kvinna (Kommer inte håg hennes namn. Sorry.) berättade bland annat om hur jordgubbarna i Ben & Jerry's glassen tillverkades och det visade sig att de jordgubbarna är alltså odlade och plockade i Polen sedan skickas dem till Kina för att hackas upp och därefter skickas dem till Sverige för att smaksättas och slutligen når de Nederländerna där allt läggs samman i glassen. Det behöver tilläggas att bärplockarna i Polen är oftast inte av polskt ursprung. Jag råkade se detta på TV och hann inte ta några anteckningar så det kan var faktafel nånstans, men poängen är att bara den "lilla" ingrediensen man använder i glassen har alltså en så onödigt komplicerad tillverkningsprocess. Men ingenting är väl onödigt när man kan tjäna pengar, antar jag. Jag blev helt mållös igår när jag såg detta. Så ovetande man är. Jag är.



 

Stor skillnad mellan dagens lunch och gårdagens. (Haha)





Har ni vägarna förbi så se till att ni får bra och nyttig mat som inte bara gör magen belåten men också din själ! (Still not sponsored. But would be happy to. Hihi)




Ha en fortsatt trevlig fredag!





Vid tangenterna / Denise ;)



__________________________________________________________________________________________________

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pohoiyi - 20 juli 2015 17:52

Hej peeps!     Min nya bloggadress: pohoiyi.blogg.se   Kika in för jag har lagt upp nytt inlägg på min Asienresa!            ...

Av pohoiyi - 23 maj 2015 18:00

Hej på er! Jag kommer att skriva om två saker som jag har varit riktigt besviken på. Den ena är en produkt och den andra är en e-butik. Då sätter vi igång! (Absolut ingen rangordning på nåt sätt.) Decleor Aroma White C+ Eye Cream   Den ...

Av pohoiyi - 6 maj 2015 18:00

Hej på er!     Är inte detta vackert?     Hur är läget?! Själv har jag supermycket just nu på jobbet, som också är anledningen till att jag inte skriver så mycket på bloggen. Det är mycket men samtidigt är det så himla roligt på jobbet s...

Av pohoiyi - 26 april 2015 16:00

Hej peeps! Detta inlägg kommer att innehålla MÅNGA bilder och några videor på mig och familjen och då vi var på pojkvännens bilrace. Läs vidare så får ni se! Fredag 10/4:   Vi åkte direkt ner till Skåne på fredagen den 10:e april eft...

Av pohoiyi - 23 april 2015 22:15


      OMG & Godnatt! :D   _____________________________________________________________________________________________________   ...

Ovido - Quiz & Flashcards