Direktlänk till inlägg 23 juni 2014

Remember Me - Anh Minh

Av pohoiyi - 23 juni 2014 19:15

Hej på er!





Hoppas ni haft en underbar början på sommarn. Själv var jag i London några dagar med mina vänner. Fy vad roligt det var. Fruktade att det kanske skulle bli lite bråk för att vi har så många olika viljor och olika intressen. Men det gick bra! (Hihi) Kan skriva ett inlägg om resan ifall ni är nyfikna på vad man kan göra och äta där. :D


Detta inlägg ska handla om en vietnamesisk artist, Anh Minh, som jag gillar mycket! Tycker hon är jättefin och sjunger väldigt bra. Gillar att hon försöker hitta sin egen väg och följer sina drömmar. För att föstår vad jag menar med detta måste jag berätta lite om den vietnamesiska pop musiken.


Bakgrundsfakta:


I många år har den vietnamesiska pop musiken nästan bara bestått utav covers på låtar från andra länder som Frankrike, Hong Kong (Tillhör Kina sen 1997.) och USA. Tittar man tillbaka är det svårt att hitta en poplåt som man skrivit själv. Även idag har den inte riktigt hittat sin identitet utan hämtar mycket influenser från Kpop som är koreansk pop. Här börjar det bli lite mer komplicerat. Saken är den att den vietnamesiska musiken produceras huvudsakligen i två olika länder; Vietnam (mer inspirerad av Kpop) och USA. Jag har skrivit mest om den musiken som produceras i Vietnam. Den musiken jag brukar och gillar att lyssna på är den som produceras utav olika bolag i USA. Såvitt jag vet finns det följande bolag: Paris By Night, Asia Entertainment, Van Son och Tinh Yeu Va Tuoi Tre. Dessa är bolag/shower producera och signa artisterna. De två första är de två största och det är dem jag tänker skriva mer om.


Paris By Night är en gammal och etablerad show som är populär än idag. De har olika artister som står för olika musikstilar. Här har vi både unga och äldre artister som sjunger nyare och äldre låtar. Showerna är live men de spelas också in för de som inte kan eller ha råd att närvara och en sån video kostar kanske runt 150-300kr och varar kanske i 2-2.5h Observera att den är redigerad så den verkligen längden av konserten är förmodligen mycket längre.


Asia Entertainment har numera fokuserat mycket på äldre klassiker och tilltalar kanske mer den äldre vietnamesiska generationen även om de har unga artister också.


Den vietnamesiska pop musiken är fortfarande på en väldigt nybörjarstadie om man jämför med vår västerländska pop musik. Med det sagt finns det mycket talanger och en av dem är Anh Minh. Hennes senaste album är ett, jag måste säga, gigantiskt steg framåt. Tycker inte att det liknar nåt annat hon har gjort tidigare. Det känns fräscht och är liksom henne. Det finns flera spår i det albumet som jag gillar. En av dem är den låten nedanför.


Låten heter Remember Me och fråga mig inte vad den handlar om exakt för jag förstår inte precis allt det hon sjunger om. Tycker mest om melodin. (Hehe)



Hon var signad av Asia Entertainment från första början men frilansar numera och har sjungit ett par gånger på Paris By Night.


Jag har faktiskt träffat henne! Hon och fyra andra vietnamesiska artister från USA turnerade i Europa då och jag tror att det var i December 2010 som de var i Sverige. Konserten ägde rum på Sundspärlan i Helsingborg. Jag minns att det var skitmycket folk! Hade aldrig sett så många vietnameser på samma ställe i Sverige förut. (Haha) 


Under pausen satt de fem artisterna vid ett bord för att sälja sina skivor och ni kan tänka er hur mycket folk det var som flockades runt dem. Hursomhelst lyckades jag tränga mig fram men typ vid sidan och där satt Anh Minh. Jag petade lite på hennes arm och bad om jag kunde få ta kort med henne och hon bara: "Sure!" (HAHAHA) Hon verkade vara jättegullig! Jag kan inte lägga upp bilderna för jag hittar inte dem! OMG, så jobbigt. :( Ska se om en kompis ha de bilderna. Får göra en uppdatering i så fall.





Hoppas ni gillade detta inlägg!





Vid tangenterna / Denise ;)


__________________________________________________________________________________________________

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pohoiyi - 20 juli 2015 17:52

Hej peeps!     Min nya bloggadress: pohoiyi.blogg.se   Kika in för jag har lagt upp nytt inlägg på min Asienresa!            ...

Av pohoiyi - 23 maj 2015 18:00

Hej på er! Jag kommer att skriva om två saker som jag har varit riktigt besviken på. Den ena är en produkt och den andra är en e-butik. Då sätter vi igång! (Absolut ingen rangordning på nåt sätt.) Decleor Aroma White C+ Eye Cream   Den ...

Av pohoiyi - 6 maj 2015 18:00

Hej på er!     Är inte detta vackert?     Hur är läget?! Själv har jag supermycket just nu på jobbet, som också är anledningen till att jag inte skriver så mycket på bloggen. Det är mycket men samtidigt är det så himla roligt på jobbet s...

Av pohoiyi - 26 april 2015 16:00

Hej peeps! Detta inlägg kommer att innehålla MÅNGA bilder och några videor på mig och familjen och då vi var på pojkvännens bilrace. Läs vidare så får ni se! Fredag 10/4:   Vi åkte direkt ner till Skåne på fredagen den 10:e april eft...

Av pohoiyi - 23 april 2015 22:15


      OMG & Godnatt! :D   _____________________________________________________________________________________________________   ...

Ovido - Quiz & Flashcards