Direktlänk till inlägg 16 juli 2014

Min resa i Kalithea, Rhodos!

Av pohoiyi - 16 juli 2014 20:30

Hej folks!



 
Precis som ett vykort! :D



Nu ska det äntligen skrivas om mina resor och vi börjar med den senare - Rhodos. VARNING! Detta är ett långt inlägg. Innan vi går in på allt vill jag först berätta att jag hade aldrig varit på en sol- och badsemester förut så detta var verkligen en annorlunda resa för mig. Annars brukar det vara en resa med shopping, shopping och åter shopping. (Hihi) Resan till Rhodos var verkligen avkopplande och det var välbehövt.


Jag har, sedan jag var liten, alltid fascinerats av storstäder och särskilt de som jag hade sett på TV eller i filmer. Därför har jag liksom alltid undrat hur alla dessa platser sett ut i verkligheten och nu när jag är äldre (Låter som om är jättegammal, men hittar dock inget bättre ord.) och har råd med att resa lite, vill jag passa på att se de platserna. Det är alltså anledningen till London, New York, Paris, Los Angeles, etc. Tycker fortfarande jättemycket om storstäder för de är så spännande. Men ibland behövs lite variation.


Inför denna sommar kände jag annorlunda (Scary!). Ni som har följt mig har säkert läst i några tidigare inlägg att jag har känt mig stressad osv. Det senaste året har verkligen varit en stor utmaning för mig när det gäller jobbet. I början av året fann jag en ny kärlek till jobbet och älskade verkligen att vara på jobbet trots att jag hade mycket mer att göra, men när stressen bara ökade och det fanns ingen tid för återhämtning var det inte roligt längre. Jag bara längtade efter lediga dagar - att få koppla av. Efter regn, kommer sol! Allt detta ledde mig till en sån underbar resa som denna! Så let us begin!


Vi bokade resan rätt tidigt och så brukar vi göra. Tycker att det känns skönt att få det gjort samtidigt får man ju nåt att längta till. Vi bokade resan redan i januari om jag inte minns fel. Först googlade vi på vart man skulle åka för en bra solsemester och då var det Grekland som många hade skrivit gott om. "Vi kör på det!" Vart i Grekland, tänkte vi då, och Rhodos låg nästan alltid längst upp på topplistorna så.."That's it. Vi tar det!" Och för att göra allt smidigare tog vi All Inclusive och att få flyga från Växjö. 


 

Ser ni att jag har skrivit "Rhodos" jämte en liten ö lite längre ner till högre? Det står redan "Rhodes" ovanför ön men jag vill göra det övertydligt för ER skull! :D Där var vi! Det ligger ju närmre Turkiet än Grekland, men hur olika länder är uppdelade har ju inte alltid något med den geografiska tillhörigheten att göra.


Hm, och Växjö flygplats. MYCKET mindre än Köpenhamns. Jag glömde ta kort! :(


 

Och så var vi uppe i himlen. (Hihi)



Kalithea Mare Hotel (All Inclusive)


 

Här satt vi och väntade på att få checka in. (Cigarettfimparna var inte våra bara så ni vet.)


 

Våra välkomstdrinkar. :)



Hotellet:


Hotellet i sig var väldigt stort, eller området som tillhörde hotellet var stort. Det var inte bara ett enda stort hotell utan det var som ett lägenhetsområde. Det spelade ingen roll vart man bodde, man hade tillgång till alla pooler som låg intill byggnaderna. Det enda svåra var att hitta lediga solstolar. Folk var ju så himla tidiga och snabba. Nåt som jag störde mig på var att många, inte alla, "paxade" solstolarna. De lät handdukarna vara kvar när de gick iväg och ibland dröjde det flera timmar innan de kom tillbaka. Man får inte göra så egentligen enligt hotellets regler. Först blev jag arg och gjorde likadant. Men samvetet hann ikapp mig så vi slutade göra det. :(


 

 



Det fanns 3-4 stora pooler och det var ca 28 grader varmt i vattnet, men det kändes inte så för det var ännu varmare i luften, runt 40 grader. Så för mig blev det lika svårt att hoppa i de poolerna som att hoppa i vattnet här i Sverige, för det kändes så kallt. Kändes som 20 grader bara. Vid varje pool fanns det en bar där man kunde hämta hur mycket mat, snacks, frukt och drycker (Med och utan alkohol.) som helst. Visst är det lyxigt!


 

Litet mellanmål innan nästa dopp! :D



Hotellrummet var väldigt stort och rymligt jämfört med de flesta hotellrummen jag haft och det var väldigt fräscht. Vi fick dessutom ett med havsutsikt, typ. Det var en byggnad mellan oss och havet men vi låg lite högre upp så vi hade en väldigt bra utsikt över havet. Ville man ha havsutsikt fick man betala lite extra så vi hade tur!


 

Gratis havsutsikt.



Inne på rummet fanns det konstigt nog tre sängar. Två av dem låg jämte varandra och den tredje, ja, stod längs väggen helt själv. Turligt nog kom jag på ett sätt att utnyttja den sängen också! Förvaring av smutskläder! Jepp, där la jag alla mina smutskläder. Eller så smutsiga blev väl de inte. (Hehe)


 

Den tredje sängen syns inte här men den låg till högre om sängen.



 


    

Här kan ni se hotellet på utsidan. Det är mer som ett fint lägenhetsområde.

 


Service:


Personalen var väldigt trevliga. Alla kunde åtminstone lite engelska så det var inga problem. Men de var förvånansvärt duktiga på tyska! Överallt där vi var kunde man tyska. En taxichaufför berättade att förr var det många turister från Scandinavien som åkte dit men numera är det tyskar, engelsmän och fransmän som är de vanliga turisterna. Det förklarar ändå inte varför de var så duktiga på tyska. Skulle kanske ha frågat. Om DU har svaret så kommentera gärna! :D


Tyckte synd om städerskorna. När de städade rummen hade de inga vagnar eller nåt liknande för att lättare ta sig fram med alla sina städdartiklar och handdukar som de byter in och ut. De bar allting i en säck. Det kan ju inte vara bra. :S


Mat:


Vi hade All Inclusive så allt var gratis för oss på hotellet, t o m minibaren! Trots att man hade ett "armband" som står för All Inclusive så var man väldigt noga med att ta rumsnumren på restaurangerna. Jag trodde att alla hade All Inclusive men jag såg att det var flera som betalade. Så det är väl bra att de är noga med att kolla efter.


       


När det gäller maten. Hm, det var okej. Det serverades frukost, lunch och middag på båda resutaurangerna. Det var buffé för hela slanten. Inga små bufféer heller. Varje dag och varje måltid erbjöds det minst 15 olika rätter. Vi fick förrätter, huvudrätter och efterrätter till lunch och middag. Bufféerna var enorma. Påminner lite om en buffé jag åt i Vietnam. Alltså när det är så mycket mat, man orkar liksom inte ens smaka på allt. Det går inte att jämföra med de bufféerna vi har här i Sverige. 


 

 

 

I början var jag glupsk och tog mycket av allt, men jag lärde mig rätt fort sen att det var bättre att ta lite och smaka först så jag inte skulle slänga för mycket. Vi blev lite trötta på buffé efter några dagar trots att de hade olika rätter hela tiden så två gånger under resan gick vi ut och åt på en skaldjursrestarang som hette Tsampikos. Det var gott men inget för nån med en låg budget. Sedan åt vi ute ytterliggare två gånger då vi var iväg i Lindos och Faliraki.


Sammanfattningsvis kan man säga att man får väldigt mycket mat och det var jättefint upplagt, men den var bara okej. Nedanför har vi bilder från skaldjursrestaurangen Tsampikos.


               

 

De här musslorna var huvudpersonerna! Vad jag älskar de här molluskerna!

 


Aktiviteter:


På kvällarna fanns det alltid olika aktiviteter på de två större barerna som fanns. En var inomhus och en utomhus bar, som var jättemysig och den hette Safari bar. Man hade olika musikband som kom och spelade, magiker som var främst för barnens skulle och sista dagen hade man music quiz. Jag minns också att man hade vattengympa en eftermiddag. Det var lite roligt.


 

Här har vi "The Beatles" i kinesiska dräkter. :D



Aktiviteter utanför hotellets gränser fanns det gott om, det beror lite på vad man vill göra bara. Att åka hit för shoppingens skull är en dålig idé. Det som finns att shoppa för är souvenirer, lokala råvaror som olivolja tvål osv samt fejkade märkesväskor. Rhodos stad som låg ca 15 minuter med taxi från hotellet var tyvärr nästan mindre än Växjö centrum. Jag trodde att det var större, men ack så fel jag hade. Visserligen fanns det fanns Sephora, HM, Mark & Spencer och Topshop men det var typ i stort sett allt. Vi var klara med stan på bara 1h! Fast jag är lite glad för att det inte blev så mycket shopping ändå för annars hade vi inte haft tid över till att göra andra saker. (Hehe)


 

Parasailing i Faliraki. Som ni ser satt vi fast vid ett räcke som i sint tur är fastpänt vid fallskärmen och så går det en lina ner till en båt och med båten drar de alltså upp en när de kör. Rätt häftigt. :D



Faliraki är en strandstad och ligger också bara ca 15 minuter med taxi bort. Där finns olika vattensporter som man kan göra för jättebra priser. Vi hade beställt Parasailing och Banana Boat men det blev bara Parasailing eftersom det var för få som hade bokat Banana Boat. Så det var lite synd. Vi fick pengarna tillbaka och gratis fotografi på Parasailing, som egentligen hade kostat 10€ extra. Riktigt sjysta var de! Det roliga var att jag var så peppad på att "Parasaila" och jag var den som ivrigast, men det var jag som mådde mest illa efteråt. (HAHAHA)


 

Lindos. Det var såååå varmt! Och inte riktigt som Santorini.



Lindos var den sista staden vi åkte till. Detta var något personalen på hotellet rekommenderade oss att åka till. De sa att vi skulle få se såna där typisk grekiska vita hus. Då föreställde jag mig att det skulle se ut som Santorini, som man har sett på bild. Och på ett sätt gjorde det, men inte riktigt lika fint. Det fanns sedan en slags fästning som man kunde gå uppför men det var alldeles för varmt så det slutade med att vi inte var där så länge och åkte hem kanske efter en timme. Tur att det gick rätt bra bussar till och från.


 

 

Riktit fint och mysigt på kvällarna och inga myggor!



Hotellet: 8/10

Service: 8/10

Mat: 5/10

Aktiviteter: 7/10

Shopping: 3/10

Vädret: 10/10


Poäng: 7



Pris: 8000kr/pers för 1 vecka




Vid tangenterna / Denise ;)




Ps. Tack för skjutsen F! (HAHA)


__________________________________________________________________________________________________

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pohoiyi - 20 juli 2015 17:52

Hej peeps!     Min nya bloggadress: pohoiyi.blogg.se   Kika in för jag har lagt upp nytt inlägg på min Asienresa!            ...

Av pohoiyi - 23 maj 2015 18:00

Hej på er! Jag kommer att skriva om två saker som jag har varit riktigt besviken på. Den ena är en produkt och den andra är en e-butik. Då sätter vi igång! (Absolut ingen rangordning på nåt sätt.) Decleor Aroma White C+ Eye Cream   Den ...

Av pohoiyi - 6 maj 2015 18:00

Hej på er!     Är inte detta vackert?     Hur är läget?! Själv har jag supermycket just nu på jobbet, som också är anledningen till att jag inte skriver så mycket på bloggen. Det är mycket men samtidigt är det så himla roligt på jobbet s...

Av pohoiyi - 26 april 2015 16:00

Hej peeps! Detta inlägg kommer att innehålla MÅNGA bilder och några videor på mig och familjen och då vi var på pojkvännens bilrace. Läs vidare så får ni se! Fredag 10/4:   Vi åkte direkt ner till Skåne på fredagen den 10:e april eft...

Av pohoiyi - 23 april 2015 22:15


      OMG & Godnatt! :D   _____________________________________________________________________________________________________   ...

Skapa flashcards