Alla inlägg under oktober 2014

Av pohoiyi - 30 oktober 2014 10:30

Vad är det som gör att vi inte vågar stå upp för oss själv och säga det vi verkligen tycker? Är konflikträdsla svaret? Men vad är konflikträdsla?


Anledningen till att jag skriver om detta är för att jag märker att många faktiskt är det bland annat "moi". Till och med talkshowsdrottningen Oprah Winfrey är konflikträdd! Det som händer när man är konflikträdd är att man försöker undvika konflikter till varje pris och det kan te sig på olika sätt i olika situationer. Vissa kanske undviker att säga nåt för att slippa konfrontationer andra bara håller med allt och alla helt enkelt för att slippa bråk. Och såklart så kanske man gör nån slags blandning av dessa två. Man vill inte göra eller säga fel saker.


Oprah Winfrey pratar om två av hennes största svagpunkter.

 


Efter en noggrann analys som amatörpsykolog, tror jag att denna rädsla bottnar i viljan att bli accepterad. Vi som är konflikträdda har ett större behov än andra som inte har den här rädslan att bli accepterade. Vi bryr oss mer om vad andra tycker. Vilket skulle kunna ses som nåt negativt att man är en sådan person som bara följer strömmen och som inte har nån ryggrad. Men jag tror faktisk att dessa människor är mycket omtänksamma och som inte har något behov av att hävda sig. Människor som tänker hellre på att alla ska må bra och trivas med varandra. 


Dock, om det går till överdrift och man börjar må dåligt för att man hela tiden lyssnar på andra, så är detta en inre väckarklocka som man bör lyssna på. Saker och åsikter som går emot dina egna principer tycker jag att du måste stå upp för annars finns det risk för att du förlorar sig själv. Vår magkänsla är ett bra kompass.


Det finns för- och nackdelar med allt här i världen, men i dagens samhälle får vi ständigt se och höra att om man inte strider för det man tror på då är man ett stort "L". Strida för det man tror på? Jag tänker: "Har vi inte tillräckligt med konflikter och krig här i världen. Behöver vi fler?". Alla är olika. Ett bra team innehåller alla slags karaktärer. Hur skulle ett team fungera om det bara bestod av ledare? 


Jag avslutar klyschigt med ett gammalt ordspråk: "Ju fler kockar, desto sämre soppa."




Vid tangenterna / Denise ;)


_____________________________________________________________________________________________________

Av pohoiyi - 4 oktober 2014 12:45

Hej!




 



I torsdags var jag på en föreläsning av Petter. Den var super! Jag har inte varit ett musikfan så, men såklart att jag har hört hans låt "Såklart!" :D Varför jag ville gå på föreläsningen var för att jag ville höra hans tankar kring barns olikheter och att vi måste acceptera alla individer för såsom de är. Något han jobbat mycket med den senaste tiden och skrivit en bok om också, som heter "16 rader". Den har fått mycket positiv kritik för. Jag har själv inte läst den men om det är den föreläsningen bygger på så kan den inte vara dålig.


"Petter" heter Petter Alexis Askergren. Han berättar om hans uppväxt och hur den har gjort honom till den han är idag. Han pratade mycket om sin mamma och på ett väldigt fint sätt. Och hon verkar har och har haft en stor betydelse för honom. Han berättade även om sina svårigheter i skolan som att han hade svårt att läsa och koncentrera sig. Och om hur han hanterade detta genom att vara rebellisk. Här är en länk ifall ni vill läsa mer om honom: http://www.lararnasnyheter.se/alfa/2013/06/12/portratt-petter-askergren


Det var lite av en ren slump att jag gick på denna föreläsning. Visste inget om den faktiskt tills jag fick veta på mitt jobb att det fanns tre biljetter över till Petters föreläsning. Efter att ha läst och hört en del om honom den senaste tiden tänkte jag: "OMG! Den måste jag ju gå på!" Jag kontaktade då hon som hade hand om biljetterna och hon reserverade en biljett till mig! Jag har så otroligt dålig koll på olika evenemang som anordnas inte bara här i Vxäjö, men överhuvudtaget. En sak ni ska veta är att när jag stod utanför Konserthuset och väntade så gick han förbi mig. Jag ville be om en bild men han pratade i telefon så jag vill inte störa. Han var typ en meter ifrån mig bara. Lite "starstruck" blev jag. (HAHA)


 

Flera föreningar hade samarbetat för att anordna denna föreläsning. Förutom Korpen så är det tre föreningar till bland annat NonStop som jag är med i.

 



 

En fullsatt föreläsning.

 


 

Hoppas inte han hade nåt emot att jag tog lite bilder. (Hehe)

 


 

Mycket kroppspråk och mycket svordomar. Inget för känsliga tittare. (Haha)


 

Allvarligt och roligt i en och samma föreläsning.



Han avslutade föreläsningen med att visa denna låt. 

 



 


Kvällsmat vid 20.00 efter föreläsningen. Räkmacka från Askelyckan.



Vad tar jag med mig efter en sån här föreläsning? Jo, att vissa människor blomstrar lite senare än andra men när de väl blommar ut så är de minst lika vackra som nån annan! Gå på Petters föreläsning om ni inte har sett den!




Var DU på föreläsningen?! Skriv kommentarer om vad du tyckte!




Vid tangenterna / Denise ;)



Ps. Spelade in när han rappade men jag har inte tillgång till den funktionen så jag kan inte ladda upp det. Tråkigt.


__________________________________________________________________________________________________

Skapa flashcards