Direktlänk till inlägg 23 november 2014

Stockholm - Done!

Av pohoiyi - 23 november 2014 17:45

Hej på er!



 

Stockholm by night.



Idag ska jag äntligen skriva om Stockholmsresan min pojkvän och jag gjorde under Allhelgonahelgen. Vi hade det så himla bra där så jag tänkte att jag måste visa er. Vi bokade den här resan redan i September och jag hade sett framemot den väldigt länge ända tills dagen innan resan. (Det är så typiskt mig.) Så började jag att få ångest. Ångest över att jag hade mycket jobb att göra. "Jag borde kanske avboka resan och stanna hemma för att jobba lite." tänkte jag. Tur nog har jag en pojkvän som inte lyssnar på mina dumheter utan visste vad jag behövde och vad jag egentligen ville göra. (I am one lucky woman.) :)


Jag lyssnade på pojkvännen min och vi for iväg fredagen den 24/10 till Stockholm med tåg som gick vid klockan 6.00 på morgonen. Gud, alltså det var ju så tidigt att det inte var nådigt. (Jag är ingen morgonmänniska.) Trött var jag för jag somnade från det att jag hade satt mig på tåget tills vi var framme i Stockholm, 9.35. 


Och sån tur vi hade med vädret den fredan! I och för sig var det kallt men det var soligt! Nedanför har ni några bilder på resan!


Fredagen 24/10 (ankomstdagen):


Jag har varit i Stockholm ett par gånger men har aldrig utforskat staden på samma sätt som vi gjorde denna gång. Vi gick så mycket runt och i stan att jag fick ont i ryggen.


 

Växjö station vid 6.00 på morgonen.

 


 

Alvesta station.



 

Incheckningen på Nordic C hotell.

 

   

Trångt men helt okej för priset och för en kort vistelse.

 


 

Stor frukost med många olika alternativ.



 

Min tallrik.



Riksdagen.




 

En selfie i det fina vädret.

 


 

Fina Stockholm.



 

   

Ser ut som jag vill hoppa. Nooo.



 

BU!



 

Okej, seriöst.



Kungliga Slottet. Helt jämförbart med Buckingham Palace tycker jag. Mycket grandiost. :)



        

Östermalm i skymningen.



 

Skynda! De stänger snart!



 

Vi hann! Fy vad trött. (peeew)



 

Like a soldier.



 

Alltså jag skojade här, men jag tyckte faktiskt att det var lite äckligt och hemskt. Man skulle kunna tro att vi lär oss efter så många förödande krig, men vi gör ju inte det. Så många som dör i onödan. 



 

Den här hade jag lugnt velat testa. Jag är inte så kort trots allt. (Hihi)



 

Helt okej outfit tyckte jag, dock höll pojkvännen inte med. (HAHA)



 

Kul att få se saker man använde till varadagen förr i tiden.



Interesting.



 

I Östermalm på vägen hem till hotellet från Historiska museet.

 


 

I väntan på att få en sittplats på Rolfs kök på 7 eleven.




Gratis tilltugg innan maten.



 

Min tallrik. Kommer inte ihåg vad rätten hette. Men det var nån slags aiolimos, konfiterad sidfläsk, vitkålsallad och nån lökröra. God, men kunde behövt en skvätt sötma för att får balans i rätten. Bra råvaror.



 

Pojkvännens tallrik. Oxtunga med katarellmos. God, men lite för mäktig för min smak.



 

Kolla vad glad jag ser ut när jag får äta. (HAHA)



   

Ingen av oss orkade äta upp allt. Maten var helt okej med mycket bra råvaror. Det kändes frsächt. Servicen var helt exceptionellt!



Lördagen den 25/10:


Det var sämre väder denna dag men vi hade det bra. :D


     

Jag var så missnöjd med mitt hår då vi var i Stockholm så jag blev så jäkla självmedveten och var tvungen att kolla mig i spegeln och tog selfie hela tiden. :S Jag vet att det är fånigt men ibland har man såna fåniga dagar.



   

Stark nudelsoppa med marinerat fläskkött.



 

Nudelsoppa med anka. Mycket fräscha råvaror men tyvärr. Asiatiska nudelsoppor är mycket godare.



  

Dumplings med fläskfyllning.



Dumplings med tryffelfyllning. Jag är ledsen men trots att de smakade fräscht så går det inte att jämföra dem med riktiga kinesiska eller vietnamesiska dumplings. Inget som de eftersträva att göra men jag kan inte hjälpa att jämföra dem.



 

Denise + mat = en glad Denise



       


 

Vi orkade inte äta upp det här heller. Usch, gillar inte att slänga mat men det var så starkt och mäktigt på samma gång så vi orkade inte. De dumplingens med tryffelfyllningen var ju inte att leka med. Så mäktiga de var.


 

Sushi till kvällsmat. Alldeles för lite mat för 130kr.



 

Såg inte fräscht ut så det blev bara jag som åt det.



Söndagen den 26/10 (hemkomstdagen):


Även hemresan gjordes tidigt på morgonen. :( 


 

På tåget hem till Växjö från Stockholm. 



Känns som jag har skrivit så negativt om maten, men jag är bara ärlig. Jag är nog lite kräsen men det skyller jag på min mamma som är jätteduktig på att laga mat. Därför är jag van vid god mat med mycket smak. Så det är så svårt att slå det. (Hehe) Fast jag menar inte att maten var dålig, jo, kanske sushin. Maten var god, men inte utsökt. Förresten, så kollade vi upp restaurangerna på White Guide så vi läste på deras hemsida först innan vi valde ut dem restaurangerna för att smaka.




Hoppas ni tyckte att detta inlägg var intressant, särskilt för er som ska till Stockholm!




Vid tangenterna / Denise ;)



Ps. Mitt vänstra öga mår fin fint. Svullnaden avtog gradvis och gick över helt efter helgen.

_____________________________________________________________________________________________________


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pohoiyi - 20 juli 2015 17:52

Hej peeps!     Min nya bloggadress: pohoiyi.blogg.se   Kika in för jag har lagt upp nytt inlägg på min Asienresa!            ...

Av pohoiyi - 23 maj 2015 18:00

Hej på er! Jag kommer att skriva om två saker som jag har varit riktigt besviken på. Den ena är en produkt och den andra är en e-butik. Då sätter vi igång! (Absolut ingen rangordning på nåt sätt.) Decleor Aroma White C+ Eye Cream   Den ...

Av pohoiyi - 6 maj 2015 18:00

Hej på er!     Är inte detta vackert?     Hur är läget?! Själv har jag supermycket just nu på jobbet, som också är anledningen till att jag inte skriver så mycket på bloggen. Det är mycket men samtidigt är det så himla roligt på jobbet s...

Av pohoiyi - 26 april 2015 16:00

Hej peeps! Detta inlägg kommer att innehålla MÅNGA bilder och några videor på mig och familjen och då vi var på pojkvännens bilrace. Läs vidare så får ni se! Fredag 10/4:   Vi åkte direkt ner till Skåne på fredagen den 10:e april eft...

Av pohoiyi - 23 april 2015 22:15


      OMG & Godnatt! :D   _____________________________________________________________________________________________________   ...

Ovido - Quiz & Flashcards