Direktlänk till inlägg 5 januari 2015

Nem Nuong

Av pohoiyi - 5 januari 2015 16:45

Hej!


 

Fy f** vad gott! :D



Först av allt vill jag bara säga till er som aldrig ätit vietnamesisk mat att ni gör det. Ni går verkligen miste om något riktigt gott! :D


Nem nuong är en vietnamesisk rätt och som man kan äta på många olika sätt. Självaste "Nem nuong" är grillade "köttbullar". Hemma hos min syrra brukar vi äta det på somrarna för då grilla hon dem på en grill tillsammans med kyckligvingar och kotletter osv. Till det äter vi t ex potatissallad. Det är supergott!


Hos en kompis till mig äter vi dem som vår-/sommarrullar. Alltså att man rullar dessa köttbollar tillsammans med olika slags örter och grönsaker samt risnudlar och sen doppar det i sötsur fisksås. Och detta är också supergott! :D


Fick receptet av vännen och nedanför har ni resultatet på mitt första försök som jag är VÄLDIGT nöjd med! :D


 

Från vänster: Strösocker, fisksås, rismjöl, bakpulver och vitlök. Inget märkvärdigt alls! ;)


 

Smidigt att ha såna här läkarhandskar så man slipper bli kladdig. För man måste verkligen jobba med köttet. Som att knåda deg.


Färdig marinerat fläskkött och legat över natten.


 

Ser kanske mer ut som färsbiffar än köttbullar. (Hehe)


 

In i ugnen i ca 200 grader i runt 30-40 minuter. Gör man detta på sommaren kan man göra detta på grillen.

 


Nedanför får ni se hur man rulla en sån här vår- eller sommarrulle:


   

Det tråkiga är att det är svårt att få tag i asiatiska örter och grönsaker i Växjö så därför åt vi bara romansallad.


     

Sötsur fisksås med Siracha. Därför ser det så rött ut.


Den här inte min. Det syns eller hur? (HAHA)



 


Den här gången är det inte mig ni hör i klippet. (HAHA)




Smaklig måltid! 



Alltid vid tangenterna / Denise ;)



Ps. Tack för receptet A!

_____________________________________________________________________________________________________

Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av pohoiyi - 20 juli 2015 17:52

Hej peeps!     Min nya bloggadress: pohoiyi.blogg.se   Kika in för jag har lagt upp nytt inlägg på min Asienresa!            ...

Av pohoiyi - 23 maj 2015 18:00

Hej på er! Jag kommer att skriva om två saker som jag har varit riktigt besviken på. Den ena är en produkt och den andra är en e-butik. Då sätter vi igång! (Absolut ingen rangordning på nåt sätt.) Decleor Aroma White C+ Eye Cream   Den ...

Av pohoiyi - 6 maj 2015 18:00

Hej på er!     Är inte detta vackert?     Hur är läget?! Själv har jag supermycket just nu på jobbet, som också är anledningen till att jag inte skriver så mycket på bloggen. Det är mycket men samtidigt är det så himla roligt på jobbet s...

Av pohoiyi - 26 april 2015 16:00

Hej peeps! Detta inlägg kommer att innehålla MÅNGA bilder och några videor på mig och familjen och då vi var på pojkvännens bilrace. Läs vidare så får ni se! Fredag 10/4:   Vi åkte direkt ner till Skåne på fredagen den 10:e april eft...

Av pohoiyi - 23 april 2015 22:15


      OMG & Godnatt! :D   _____________________________________________________________________________________________________   ...

Ovido - Quiz & Flashcards